De la antica sarbacana, la electrovalve?
Pneumatica
reprezinta o ramura a ingineriei care utilizeaza gaze sau aer sub presiune.
Sistemele pneumatice folosite in industrie
sunt, de regula, actionate cu ajutorul aerului comprimat sau al gazelor inerte
compresate. Un compresor electric actioneaza cilindrii, motoarele pe aer si
alte dispozitive pneumatice. Un sistem pneumatic controlat manual sau automat,
cu ajutorul electrovalvelor ofera un cost mai mic, este mai flexibil si
reprezinta o alternativa mai sigura comparativ cu motoarele electrice si actuatori.
Pneumatica
are de asemenea aplicatii in stomatologie, constructii, minerit s.a.m.d
Originile pneumaticii pot fi urmărite până în
primul secol, cand matematicianul grec Hero din Alexandria a scris despre
inventiile sale actionate de aburi sau vant.
Fizicianul german Otto von Guericke(1602-1686)
a mers chiar putin mai departe, in momentul in care a inventat pompa cu vacuum,
un dispozitiv ce extrage aerul sau gazul dintr-un vas atasat.
Insa cele mai vechi mentiuni ale pneumaticii in
istorie dateaza inca din anul 3000 I.H, cand vanatorii foloseau sarbacane (Sarbacana este o armă care constă dintr-un tub original din
lemn, din metal sau plastic, prin care se suflă diferite proiectile de dimensiuni
mici) pentru a pune
prada la pamant si din jurul anului 1500 I.H., cand se foloseau unelte cu aer
pentru a aprinde focul.
Sistemele pneumatice folosite in instalatiile
fixe, precum fabricile, folosesc aer comprimat deoarece alimentarea sustenabila
se poate face prin comprimarea aerului atmosferic. De regula, este indepartata
umiditatea din aer si o cantitate mica de ulei este adaugata la compresor
pentru a preveni coroziunea si pentru a lubrifia componentele mecanice.
Utilizatorii din industria pneumatica nu
trebuie sa isi faca griji cu privire la scurgerile otravitoare, deoarece gazul
este, de obicei, doar aer. Sistemele mai mici sau cele autonome pot utiliza
alte gaze comprimate care prezinta un pericol de asfixiere, cum ar fi azotul,
deseori denumit OFN (azot fara oxigen) atunci cand este furnizat in butelii.
Orice gaz comprimat cu exceptia aerului,
prezinta pericol de asfixiere, inclusive azotul, care reprezinya 78% din aer.
Oxigenul comprimat nu ar asfixia, dar nu este utilizat in dispositive pneumatice
deoarece exista pericolul de incendiu, este mai scump si nu prezinta avantaje
de performanta fata de aer.
Sculele pneumatice portabile si vehiculele
mici, precum masinile Robot Wars si alte aplicatii, sunt alimentate deseori cu
dioxid de carbon.